Символите

simwoli 1 Символика, символи, символични значения… какво са символите и каква роля играят те за нас? Защо трябва да се занимаваме с тях и възможно ли е да установим единна символична система за всички хора? На тези и подобни въпроси се стремят да си отговорят психолози, учени, семиотици, философи, духовни учители и тн. Символът е преди всичко знак – знак за нещо. Самото съдържание на символа не е онова, което той изобразява като значение. Явният вид на символа по асоциативен път се свързва със значението, което той иска да препредаде на реципиента. Например – на географската карта находищата на черни въглища се обозначават с черно квадратче. Символът в случая е черното квадратче, а смисълът са находищата на черни въглища. Друг пример е знакът, който се поставя на входа на някои сгради, на който има изобразен задраскан сладолед – смисловото значение тук е ясно за всички – нямате право да влизате със сладолед. В нашето ежедневие ние сме заобиколени от символи. Дори не си даваме сметка за някои от тях – като думите например. Думите също са символи. Така например думата „куче” сама по себе си представлява просто набор от четири букви, подредени една след друга, но прочитайки я вие не мислите за нея конкретно, вие мислите за куче. Това означава, че в известен смисъл ние никога не можем да препредадем реалността един на друг в оригинал, защото езика, значенията който използваме винаги са по своята същност символа за нещото, но не самото нещо. Мисля, обаче че това важи най-вече за нашия вътрешен свят. Външната реалност може да бъде предавана в оригинал – например вместо да описваме с думи кучето до най-малкия детайл, можем просто да го снимаме и покажем на другия. Но вътрешната реалност в своя оригинал е достояние единствено за нас самите – нашите мисли, мечти или пък страхове. Защо човекът има нужда от други типове символика освен езика. Езикът все пак си е една достатъчно добра, основана на логиката система, чрез която ние с лекота изразяваме нашите съзнавани преживявания и изкривяването, което се получава при предаването им на другия, за което говорих по-горе, е в минимална и пренебрежителна степен. Защо са ни тогава другите символи, които откриваме в сънищата, в изкуството, в религиозните обичаи? Следователно има нещо в нас, което ние имаме потребността да изразим, но което ни е толкова непонятно и недостъпно, че не можем да направим това чрез езика. Това са нашите несъзнавани съдържания, всички онези наши представи, емоции, страхове и желания, които са отвъд нашето съзнание, които действат на несъзнавано равнище. До тук можем да обобщим по следния начин: човекът като цяло има потребността да изразява себе си, да предава на околните това, което се случва в него. Езикът се явява този проводник за съзнаваната част от психиката, а символиката е проводникът на несъзнаваната част. В известен смисъл символиката е езикът на несъзнаваното. Това е един език, който не се ръководи от логическите закони, в него представите се навързват по асоциативен принцип. Еднаква символична система за всички хора? Не напротив, точно обратното. Всеки човек има своя собствена изградена символика. Един и същи символ при различни хора означава различни неща. Например човекът X сънува, че шофира. Това за него означава, че е поел някакъв нов път в своя живот. Човекът Y сънува, че шофира. Това за него означава, че е приел мъжката роля в обществото, понеже той асоциира шофирането с мъжественост, докато първия асоциира шофирането с пътя. За човекът Z шофирането може пък да означава желание за бягство и тн. Виждаме, че няма общовалидна единна система от символи за хората. Всеки има своя уникален жизнен опит, който спомага за това представите да се наредят по уникален тип асоциативни връзки.

сюрреалистична картина

Използването на символи в изкуството е много интересен момент. То си проличава най-много в стихотворенията и песните, но съществува и във филмовите продукции. На него се основава сюрреализмът – течение в изкуството, при което авторът се оставя на своите, свободно изскачащи асоциации или е под въздействие на вещества, провокиращи халюцинации и изобразява всичко, което му идва на ума. По този начин се стреми да изобрази своето несъзнавано. Символиката в изкуството се стреми да въздейства на човека на едно по-дълбоко ниво, да препредаде съобщението в оригинал, а не чрез посредничеството на езика, който го изкривява. И смятам, че успява. Не съм чул досега някой да се трогне, четейки в учебник по медицина какво представлява смъртта, докато изкуството ни докосва емоционално препредавайки ни същата тази идея. Накрая искам да засегна и темата за съновниците. Много хора вярват в тях и след като сънуват нещо бързат да отворят книжката, за да прочетат какво ги очаква. Дали сънищата показват бъдещето или не е спорен въпрос. Според Юнг – да, според Фройд – не. Но това, което искам да засегна тук е, че това отново е даване на някакви значения, на някакъв смисъл отвън. Това не е вашият смисъл – това е смисълът на онзи, който е написал съновника. Така че те са напълно безполезни.

Автор: Иван Алексиев

One thought on “Символите

  1. Pingback: Психология на изкуството | Психоплекс

Leave a comment